ბულინგი თანამედროვე საზოგადოებისთვის სერიოზულ გამოწვევად იქცა, რაც უდიდეს გავლენას ახდენს როგორც ბავშვებზე, ისე მოზრდილებზე. ის შეიძლება სხვადასხვა ფორმით გამოიხატოს და შესაძლოა ძლიერი ეფექტი მოახდინოს მსხვერპლის ფსიქიკურ ჯანმრთელობასა და სოციალურ ცხოვრებაზე.

 ბულინგი ნიშნავს განმეორებით და მიზანმიმართულ ჩაგვრასა და ძალადობას, რომელსაც ერთი ან რამდენიმე ადამიანი ახორციელებს მეორე ადამიანის მიმართ. მისი გავლენა შეიძლება იყოს ტრავმატული და გრძელვადიანი, ამიტომ მნიშვნელოვანია ამ პრობლემის გადაჭრის გზების მოძიება. ამ სტატიაში განვიხილავთ, რა არის ბულინგი, კიბერ ბულინგი, მისი გამოვლენის ფორმები და ის, თუ როგორ შეიძლება მისი შეჩერება.

რა არის ბულინგი?

ეს არის ფიზიკური, სიტყვიერი ან ემოციური ზეწოლა, რომელიც მიმართულია სხვაზე და წარმოიქმნება ძალაუფლების ან უპირატესობის დამყარების სურვილით. ის შეიძლება სხვადასხვა ფორმით გამოვლინდეს: ფიზიკური შეურაცხყოფა, სიტყვიერი დაცინვა, მუქარა ან სოციო-ემოციური ზეწოლა. 

ბულინგის მთავარი ნიშნებია განმეორებადობა და მავნებლური ზრახვა, რაც მიზნად ისახავს მსხვერპლის დათრგუნვას, დამცირებას ან საზოგადოებრივი მდგომარეობის დაკნინებას. ის ხშირად ბავშვებში და მოზარდებში ვლინდება, განსაკუთრებით სკოლებში, სადაც სოციალური ნორმები და ურთიერთობები უფრო მყიფეა.

რა არის კიბერ ბულინგი?

ეს არის ბულინგის თანამედროვე სახეობა, რომელიც ტექნოლოგიების გავრცელებასთან ერთად განვითარდა და განსაკუთრებულ საფრთხეს წარმოადგენს. კიბერ ბულინგი გულისხმობს ზეწოლას ონლაინ პლატფორმების მეშვეობით: სოციალური ქსელების, მესენჯერების, ელექტრონული ფოსტის ან სხვა ციფრული საშუალებების გამოყენებით. 

ის მოიცავს დამამცირებელ კომენტარებს, შეურაცხმყოფელ ფოტოების ან ვიდეოების გავრცელებას, დაშინებას ან ემოციურ ზეწოლას. ონლაინ გარემოში ბულინგის ბუნება კიდევ უფრო სახიფათოა, რადგან აგრესორი ხშირად ანონიმურია, რაც ზრდის დაზიანების რისკს. კიბერ ბულინგი კიდევ უფრო რთულად მოსაგვაბელია, რადგან მას მუდმივი ხელმისაწვდომობა აქვს მსხვერპლის მიმართ.

ბულინგი სკოლაში

სკოლებში ბულინგი დიდ გამოწვევას წარმოადგენს. ბავშვები და მოზარდები ყოველდღიურად ურთიერთობენ ერთმანეთთან. სკოლაში ბულინგი შესაძლოა იყოს ფიზიკური, სიტყვიერი ან სოციალური – თითოეული ფორმა ცალკეულ პრობლემას ქმნის და განსხვავებულ დაზიანებას იწვევს. ხშირად, ბავშვები ან მოზარდები ბულინგს მიმართავენ, რათა მოიპოვონ სოციალური სტატუსი და უპირატესობა ან შეინარჩუნონ გავლენა ჯგუფში.

სკოლაში ბულინგი შესაძლოა იყოს:

ფიზიკური: ფიზიკური დაზიანება, როგორიცაა დაგდება ან დარტყმა.

სიტყვიერი: დაცინვა, შეურაცხყოფა, დამამცირებელი სიტყვები.

სოციალური: საზოგადოებისგან გარიყვა, ჯგუფიდან მოცილება და სოციალური იზოლაცია.

როგორ შევაჩეროთ ბულინგი?

ბულინგის შესაჩერებლად საჭიროა ინტეგრირებული მიდგომა, რომელიც მოიცავს საზოგადოების ყველა წევრის ჩართულობას, განსაკუთრებით მშობლების, მასწავლებლებისა და თანატოლების მხარდაჭერას. რამდენიმე ნაბიჯი, რომელიც ბულინგის პრევენციისთვის ეფექტურია:

განათლება და ინფორმირება: ბავშვებსა და მოზარდებს უნდა მიეწოდოს ინფორმაცია ბულინგის შესახებ და უნდა ისწავლონ, თუ რა არის ბულინგი და როგორია მისი შედეგები. სკოლის კურსებში ან სპეციალურ პროგრამებში ბულინგთან დაკავშირებული სემინარები და ინფორმაციული მასალები მნიშვნელოვანია, რომ ბავშვებმა თავიდანვე იცოდნენ თავიანთი ქცევის გავლენა სხვებზე და მიიღონ სწორი წარმოდგენები.

მხარდაჭერის სისტემა: სკოლებში მხარდაჭერის სისტემები მნიშვნელოვანი ნაბიჯია ბულინგის პრევენციისთვის. ფსიქოლოგები, პედაგოგები და კონსულტანტები აუცილებელია იმისთვის, რომ ბავშვებმა იცოდნენ, ვის შეიძლება მიმართონ დახმარებისთვის და როგორ განახორციელონ საკუთარი თავის დაცვა.

სოციალური ნორმების შეცვლა: ბულინგის პრევენცია მოითხოვს იმ სოციალური ნორმების შეცვლას, რომლებიც ბულინგს უწყობენ ხელს. აუცილებელია ისეთი გარემოს შექმნა, სადაც ბავშვებსა და მოზარდებს შორის ურთიერთპატივისცემის კულტურა განვითარდება.  მშობლებმა უნდა დაუჭირონ მხარი ისეთ ღირებულებებს, როგორიცაა თანასწორობა და პატივისცემა.

კიბერ ბულინგის კონტროლი: თანამედროვე სამყაროში კიბერ ბულინგის პრევენციას განსაკუთრებული ყურადღება უნდა მიექცეს. მშობლებმა და სკოლებმა უნდა უზრუნველყონ უსაფრთხო გარემო. სასწავლო კურსებში უნდა შეტანილ იქნას ინფორმაცია იმის შესახებ, თუ როგორ მოიქცნენ, თუ ვინმე მათ ონლაინ სივრცეში ჩაგრავს ან დაცინავს.

მშობლების ჩართულობა: მშობლების როლი ბულინგის პრევენციაში გადამწყვეტია. მათ უნდა გამოიჩინონ ყურადღება შვილების მიმართ, დაინტერესდნენ მათი ყოველდღიური ცხოვრებით და დააკვირდნენ ქცევის ცვლილებებს, რაც შესაძლოა ბულინგის ნიშნებზე მიუთითებდეს. მშობლების მიერ მხარდაჭერა აძლევს ბავშვებს თავდაჯერებას და ეხმარება მათ უფრო ჯანსაღი სოციალური კავშირების დამყარებაში.

ბულინგის ფსიქოლოგიური შედეგები

ბულინგი არა მხოლოდ აშინებს ბავშვს, არამედ მას გრძელვადიან ფსიქოლოგიურ პრობლემებსაც უქმნის. ბულინგის მსხვერპლი შეიძლება გახდეს სოციალური იზოლაციის მსხვერპლი, იტანჯებოდეს დაბალი თვითშეფასებით, რაც ხელს უშლის მის განვითარებას. 

ბულინგი რომელიც ხანგრძლივად გრძელდება ხშირად იწვევს ისეთი სერიოზული პრობლემებს, როგორიცაა დეპრესია, შფოთვა, თვითმკვლელობაზე ფიქრები და ასე შემდეგ. ამიტომაც მნიშვნელოვანია ბულინგის დროული აღმოჩენა და პრევენცია.

დასკვნა

ბულინგი, იქნება ეს სკოლაში, კიბერ სივრცეში თუ სხვა სოციალურ გარემოში, მნიშვნელოვან პრობლემას წარმოადგენს, რომლის გადაჭრა კომპლექსურ მიდგომას მოითხოვს. 

მის შესაჩერებლად აუცილებელია განათლების სისტემის, მშობლებისა და საზოგადოების ერთობლივი მუშაობა, რათა ყველა ბავშვმა და მოზარდმა იცოდეს და მიიღოს დახმარება. მხოლოდ განათლებით, ინფორმირებითა და საზოგადოების მხარდაჭერით შეგვიძლია ბულინგის შეჩერება. მნიშვნელოვანია, რომ ყველა ჩართული მხარე — მშობლები, მასწავლებლები და თანატოლები, ხელს უწყობდნენ ჯანსაღ და მეგობრულ გარემოს, სადაც ბავშვები თავს უსაფრთხოდ იგრძნობენ.